Velg tema
Det er avgjørende for et godt prosjektsamarbeid at man velger et tema som er forankret i skolens oppgaver, og som er av interesse for alle samarbeidspartnerne.
Faglig fokus
Internasjonale prosjekt kan være knyttet til ett eller flere fag. Internasjonale prosjekter kan være elevorienterte, hvor partnerskolene underviser i felles temaer og elever samarbeider om oppgaveløsning. Prosjekter kan også være lærerorienterte, hvor man utveksler erfaringer, henter inn impulser og utvikler metoder og læringsressurser. Prosjekter kan også åpne for samarbeid mellom forskjellige aktører på tvers av sektorer, institusjoner og utdanningsnivå. De fleste temaer kan være aktuelle for internasjonalt utdanningssamarbeid, så sant det er forankret i skolens oppgaver og aktuelle for samarbeidspartnere.
Forankring i skolens behov
For at det internasjonale perspektivet skal bringes nærmere klasserom og verksted og gi stimulerende læringsopplevelser, bør det integreres i det daglige arbeidet på skolen. Det kan være en sammenheng mellom det som står i lokale læreplaner, prioriteringer og satstingsområder og det som foregår i internasjonale skoleprosjekter. Skolesamarbeidet skal skape en forbindelse mellom kompetansemål og prosjektmål, slik at arbeidet som utføres i internasjonale prosjekter ikke blir en belastning, men til inspirasjon.
Utdanningspolitisk landskap
Det kan være relevant å sette seg inn i ulike politiske dokument for å bli bedre kjent med det utdanningspolitiske landskapet for internasjonalt skolesamarbeid og finne ut hvilke temaer er relevante for flere samarbeidspartnere. For eksempel kan internasjonale prosjekter springe ut av et felles behov for et bredere faglig samarbeid, arbeid mot frafall, utvikling av læringsressurser, og andre temaer.